Με τη βοήθεια της Πολιτικής Συνοχής και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης
Οι μικρές επαρχιακές πόλεις σαν την Αλεξάνδρεια μπορούν να προσφέρουν υψηλή ποιότητας ζωής για τους κατοίκους της αν αξιοποιήσουν τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα. Για την Αλεξάνδρεια ένα από αυτά είναι ότι είναι επίπεδη, καλά ρυμοτομημένη και έτσι ευνοεί την χρήση ποδηλάτων, η οποία θα βοηθήσει στην αποφόρτιση του συγκοινωνιακού δικτύου της, θα ενισχύσει τη βιώσιμη κινητικότητα, θα ενισχύσει τη δημόσια υγεία και θα προσδώσει στην πόλη μια εικόνα φιλική και σύγχρονη και ως μόνιμη κατοικία αλλά και ως προορισμό για επισκέπτες.
Προς αυτή την κατεύθυνση ο Δήμος Αλεξάνδρειας αξιοποιώντας τα προγράμματα της Πολιτικής Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχεδιάζει την υλοποίηση δύο σταθμών Κοινόχρηστων Ποδηλάτων και την προμήθεια είκοσι δύο συμβατικών ποδηλάτων.
Οι θέσεις στις οποίες θα τοποθετηθούν οι σταθμοί κοινόχρηστων ποδηλάτων εξυπηρετούν ως εξής:
Πρώτη θέση πλησίον του σταθμού ΟΣΕ: Αυτή η θέση θα εξυπηρετεί την εισερχόμενη στην πόλη κίνηση, καθώς οι επισκέπτες θα μπορούν να παίρνουν ένα ποδήλατο για τη μετάβασή τους στο εμπορικό κέντρο (ή σε άλλη περιοχή ενδιαφέροντος) κι έπειτα να επιστρέφουν με τον ίδιο τρόπο για να μπουν στο δρομολόγιο της επιστροφής. Η εξερχόμενη κίνηση των κατοίκων μπορεί να λειτουργήσει αντιστοίχως, παίρνοντας ένα ποδήλατο από τον άλλο σταθμό και αφήνοντάς το στον αντίστοιχο σταθμό στον ΟΣΕ για να επιβιβαστούν σε δρομολόγιο τρένου. Λειτουργεί συνεπώς ως σημείο συνδυαστικών μεταφορών.
Δεύτερη θέση πλησίον του πολιτιστικού κέντρου: Το σημείο αυτό θα εξυπηρετεί περισσότερο τους κατοίκους των γύρω γειτονιών για τη μετάβασή τους στο εμπορικό κέντρο. Επίσης, η χωροθέτησή του στο συγκεκριμένο σημείο προωθεί τη φιλοσοφία του «park and ride», καθώς οι πολίτες που εισέρχονται στην πόλη με αυτοκίνητο από τις βόρειες εισόδους (Εθνική Οδός 4- Ε.Ο. Αλεξάνδρειας – Κοζάνης, Παλαιά Εθνική Οδός 1-Π.Ε.Ο. Αθηνών – Θεσσαλονίκης, Επαρχιακή οδός Αλεξάνδρειας Γιαννιτσών).
Η δράση πέραν των δύο σταθμών και των είκοσι δύο κοινόχρηστων ποδηλάτων περιλαμβάνει την εγκατάσταση ειδικού Λογισμικό Διαχείρισης σταθμών κοινόχρηστων ποδηλάτων, Εφαρμογή διεπαφής τελικών χρηστών κοινόχρηστων ποδηλάτων ιστοσελίδα Internet, Εφαρμογή POS, 2 Συσκευές εγγραφής καρτών και 200 Συνδρομητικές κάρτες
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 91.536,80 € και θα συγχρηματοδοτηθεί με κονδύλια του Ευρωπαϊκου Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης.
Σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία, το προτεινόμενο σύστημα συμβάλλει καθοριστικά στην επίλυση κάποιων από τα κρισιμότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι περισσότεροι Δήμοι της Ελλάδας. Όπως μάλιστα αναφέρει και το τεχνικό παράρτημα της μελέτης του Δήμου Αλεξάνδρειας η εγκατασταση του συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στους εξής τομείς:
• Κυκλοφοριακό: Το κέντρο της πόλης εμφανίζει έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα, ιδιαίτερα κατά τις ημέρες και ώρες αιχμής, με αποτέλεσμα να είναι δύσκολα προσβάσιμο, ενώ οι θέσεις στάθμευσης για αυτοκίνητα δεν επαρκούν για να καλύψουν τη ζήτηση. Το σύστημα αναμένεται να συμβάλει στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της πόλης υποκαθιστώντας μετακινήσεις με αυτοκίνητο και απελευθερώνοντας δρόμους και θέσεις στάθμευσης.
• Βελτίωση Περιβάλλοντος: Τα επίπεδα θορύβου και ρύπων ιδιαίτερα στις κεντρικές αρτηρίες της πόλης είναι υψηλά. Το σύστημα θα συμβάλει στη μείωση τόσο των ρύπων όσο και του θορύβου, αφού ικανό ποσοστό των διαδρομών των κοινοχρήστων ποδηλάτων αναμένεται να υποκαταστήσουν αντίστοιχες που θα γίνονταν με αυτοκίνητο ή μηχανή.
• Προσβασιμότητα: Δεδομένου ότι σε πολλές πόλεις δεν υπάρχει δίκτυο δημόσιων συγκοινωνιών, η αστική μετακίνηση των κατοίκων και επισκεπτών βασίζεται σε ιδιωτικά μέσα μεταφοράς ή ταξί. Το Σύστημα Κοινόχρηστων Ποδηλάτων αναμένεται να λειτουργήσει ως δημόσιο μέσο μεταφορά εξυπηρετώντας την προσβασιμότητα της πόλης
• Οικονομική Ανάπτυξη: Το σύστημα θα βοηθήσει την οικονομική ανάπτυξη της πόλης, μέσω της προβολής της, η οποία αναμένεται εκτεταμένη, λόγω της καινοτόμου φύσης της δράσης και της θετικής στάσης της κοινωνίας προς το ποδήλατο ως μέσο αστικής μετακίνησης, καθώς και της αυξανόμενης περιβαλλοντικής ευαισθησίας των πολιτών. Η πρόσβαση στην εμπορική ζώνη της πόλης καθίσταται ευκολότερη ενώ ο συνδυασμός της καθημερινής μετακίνησης από και προς την εργασία με άλλες δραστηριότητες (ψώνια, διεκπεραίωση οικονομικών υποχρεώσεων, κοινωνική συναναστροφή) καθίσταται ευκολότερος. Στην οικονομική ανάπτυξη συμβάλλουν ασφαλώς και η αύξηση της απασχόλησης και η καλή δημοσιότητα που αναμένει η πόλη.
• Τόνωση της Εμπορικής Κίνησης. Έχει αποδειχθεί ότι η αποσυμφόρηση του εμπορικού κέντρου της πόλης, σε συνδυασμό με την εύκολη πρόσβαση που προσφέρει το ποδήλατο, ευνοεί την εμπορική κίνηση, με άμεσες συνέπειες στην ευημερία της πόλης. Με το ποδήλατο επιτυγχάνεται η πιο άμεση προσπέλαση των παρόδιων δραστηριοτήτων.
• Κινητικότητα & Κοινωνικότητα: Η αστική ζωή σε συνδυασμό με την αρνητική οικονομική συγκυρία έχει οδηγήσει σε περιορισμό της κινητικότητας και κοινωνικότητας των πολιτών. Η διαθεσιμότητα τρόπων μετακίνησης, φιλικών προς το περιβάλλον, ενισχύει αποδεδειγμένα τη
κινητικότητα και κοινωνικότητα των κατοίκων. Μετακινήσεις που τώρα αποφεύγονται λόγω δυσκολίας, καθίστανται ευκολότερες και πιο προσιτές.
• Δημόσια Υγεία: Οι ευεργετικές συνέπειες από τη χρήση ποδηλάτου συνδέεται άμεσα με την καλή υγεία των πολιτών. Είναι σκόπιμο να αναφερθεί εδώ πως η Γαλλία εκτιμά ότι, χάρη στο ποδήλατο, έχει περιορίσει τις δαπάνες υγείας κατά 5,6 δις ευρώ ετησίως. Τα κοινόχρηστα ποδήλατα διευκολύνουν και προτρέπουν για την ένταξη της άσκησης στην καθημερινή ζωή και παρακινούν τους πολίτες για την υιοθέτηση ενός πιο υγιεινού τρόπου ζωής
• Θετική Δημοσιότητα: Η υλοποίηση του Υποέργου αναμένεται να συνοδευτεί από ευρεία θετική δημοσιότητα που λόγω καινοτομικότητας και φιλικότητας προς το περιβάλλον, δημιουργώντας την εικόνα ενός Δήμου που ενδιαφέρεται για τη διαφύλαξη και βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος.
πηγη:opolitis.gr