Οι κακές- ανώριμες οπτικές δεξιότητες δεν προκαλούν μόνο δυσκολίες στην ανάγνωση και τη μάθηση στο σχολείο, αλλά επηρεάζουν σημαντικά την απόδοση του παιδιού σας και ως αθλητή.
Το οπτικό σύστημα αντιπροσωπεύει πάνω από το 80% των αισθητηριακών πληροφοριών που χρησιμοποιεί ο εγκέφαλός μας για την καθοδήγηση της δυναμικής κίνησης του σώματος.
Για να καταλάβουμε αυτή την πολυπλοκότητα, που εμπεριέχει μια αθλητική δραστηριότητα, θα πάρουμε ως παράδειγμα έναν ποδοσφαιριστή τη στιγμή που ετοιμάζεται να εκτελέσει βολή από φάουλ.
Φανταστείτε τον, ενώ στέκεται σε ένα σημείο του γηπέδου, να στήνει την μπάλα σε ένα άλλο σημείο που του έχει υποδειχθεί, και να περιμένει το σφύριγμα του διαιτητή.
Για να σταθεί στη σωστή θέση και να εκτελέσει τη βολή, τα μυϊκά, σκελετικά και νευρικά συστήματα του σώματος πρέπει να λειτουργούν σωστά για να στέλνουν – λαμβάνουν μηνύματα προς και από τον εγκέφαλο.
Αυτά τα μηνύματα μεταδίδουν κρίσιμες πληροφορίες: τη θέση του σώματος μέσα στο γήπεδο σε σχέση με το έδαφος, τη μπάλα, τους συμπαίκτες, αλλά και τους αντιπάλους. Το μέγεθος της δύναμης που θα χρειαστεί για τη βολή. Ο στόχος της βολής μέσα στο γήπεδο. Η όρθια στάση του σώματος, η ταχύτητα που θα αναπτύξει κλπ.
Και όλη αυτή η εργασία γίνεται την ώρα που απλά στέκεται και περιμένει το σφύριγμα του διαιτητή! Όλες αυτές τις εργασίες εκτελεί ταυτόχρονα και ο αντίπαλος τερματοφύλακας, του οποίου το οπτικό σύστημα πρέπει να παρακολουθεί ένα κινούμενο αντικείμενο (την μπάλα) καθώς έρχεται προς το μέρος του, έτσι ώστε να μπορεί να αποφασίσει σε ποια μεριά θα πέσει. Όλα αυτά συμβαίνουν μέσα ελάχιστα δευτερόλεπτα.
Ο εγκέφαλός πρέπει να εντοπίσει γρήγορα τους μύες στο σώμα για να περιστρέψει τους γοφούς και τους ώμους, να συντονίσει την κίνηση, να μετατοπίσει το βάρος, καθώς και να διατηρήσει την ισορροπία, να συνδέσει την μπάλα με βάση την ακριβή οπτική είσοδο που λαμβάνεται μέσω του οπτικού συστήματος.
Έιναι κατανοητό, πως υπάρχουν πολλές πληροφορίες προς επεξεργασία και δίνονται πολλές εντολές από τον εγκέφαλο, με βάση τις πληροφορίες που λαμβάνουμε μέσω του οπτικού συστήματος.
Οι ακόλουθες οπτικές δεξιότητες είναι απαραίτητες για την καλή απόδοση στα αθλήματα, αλλά πολύ συχνά εμφανίζουν ελλείμματα
- Δυναμική Οπτική ικανότητα – η δυνατότητα να βλέπουμε με ακρίβεια τα κινούμενα αντικείμενα.
2. Οπτική παρακολούθηση – κίνηση των ματιών και συντονισμός. Η ικανότητα να «κρατάμε το μάτι μας στην μπάλα».
3. Οπτική εστίαση – η δυνατότητα να αλλάζουμε την εστίαση από το ένα αντικείμενο στο άλλο γρήγορα και καθαρά.
4. Περιφερειακή όραση – η ικανότητα να βλέπουμε δράση ή αντικείμενα που βρίσκονται γύρω μας.
5. Βάθος ανίχνευσης – η ικανότητα να κρίνουμε με ακρίβεια την απόσταση μεταξύ αντικειμένων και να βλέπουμε σε τρεις διαστάσεις.
6. Συντονισμός ανάμεσα σε μάτι-χέρι ή μάτι-σώμα – η δυνατότητα να χρησιμοποιούμε τα μάτια για να κατευθύνουμε αποτελεσματικά τις κινήσεις των χεριών / του σώματος.
Αυτοί οι τομείς δεξιοτήτων, αν δεν έχουν αναπτυχθεί, είναι ικανοί να βελτιωθούν με την εφαρμογή θεραπείας της αθλητικής οράσεως.
Όπως εργαζόμαστε για τη μυική δύναμη και την ενίσχυση του καρδιαγγειακού συστήματος με σκοπό την αντοχή, έτσι χρειάζεται και η ενίσχυση της ικανότητας του εγκεφάλου μας, να επεξεργάζεται και να συντονίζει τις οπτικές δεξιότητες.
Αυτό επιτυγχάνεται με ειδικές θεραπευτικές δραστηριότητες όπως το σύστημα SPORTS IQ, των οποίων τα αποτελέσματα είναι θεαματικά και συμβάλλουν στη βελτιστοποίηση των αθλητών.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΚΑΒΑΣ
ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗΣ/ΟΣΤΕΟΠΑΘΗΤΙΚΟΣ
NEUROTRAINER
www.fysioteksportslab.com
www.fysiotek.gr
πηγη:https://www.football-academies.gr