Βασική αρχή κυκλοφορίας

Ο παίχτης πρέπει να κυριαρχεί στη μπάλα

  1. όταν την δεχθεί                                        απόλυτη τεχνική
  2. όταν φύγει από αυτόν                                     κατάρτιση      

α.   όταν δεχθεί  την μπάλα ανήκει στους παίχτες που πρότειναν λύσεις σ’ αυτόν που είχε την μπάλα.

β. όταν πάρει την μπάλα είναι πλέον ο παίχτης που ψάχνει λύση στους παίχτες που πρέπει να τον περιβάλουν για να λύσει το πρόβλημα της πάσας του.

Αυτή η αρχή εναλλαγής ρόλων πρέπει να είναι   ισχυρή σ’ όλη την διάρκεια του παιχνιδιού για να μπορεί να λειτουργεί τέλεια, όταν είναι κάτοχος της μπάλας τι πρέπει να κάνει, αλλά και τι πρέπει να πράττει όταν δεν έχει την μπάλα.( Είναι σε θέση να λύσει το πρόβλημα του κατόχου της μπάλας, βρισκόμενος στην κατάλληλη θέση αλλά και στον τέλειο χρόνο; Όταν έχει την  μπάλα είναι ο απόλυτος κάτοχός της και ο παίχτης που δεν θα γίνει αίτιος να διακοπεί η κυκλοφορία της;)

Έτσι κάθε στιγμή πρέπει να μπορεί να απαντήσει γρήγορα στα ερωτήματα;

1) όταν δεν έχω μπάλα τι κάνω;

2) όταν την έχω πώς λειτουργώ;

Όταν δεν την έχω προτείνω γρήγορη λύση στον κάτοχό της;

Όταν είναι στα πόδια μου την εξουσιάζω και διαλέγω άμεσα συμπαίκτη;

Η διάρκεια της κυκλοφορίας εξαρτάται:

  1. Από την γρήγορη οργάνωση από συμπαίκτες γύρω απ’ αυτόν που είναι κάτοχος της μπάλας.
  2. Από την αντιληπτική ικανότητα αυτού του κατόχου της μπάλας , αλλά και αυτών που προτείνουν λύσεις, οι οποίοι βρίσκονται γύρω του.
  3. Από τις τεχνικές ικανότητες των παιχτών. Εξουσιάζω απόλυτα την μπάλα σαν αποδέκτης αυτής; Μπορώ να στείλω την μπάλα σε συμπαίκτη μου με ακρίβεια, με την δέουσα τροχιά και την ανάλογη ταχύτητα σε κάθε περίσταση;

Εάν τις ενέργειες που κάνει ο κάθε παίχτης παίζοντας, μπορούσε ταυτόχρονα προτού τις εκτελέσει να τις αξιολογήσει πρώτα και μετά να λειτουργήσει, τότε η απόδοσή του, θα ήταν πάντα ωφέλιμη στην ομάδα και στο στόχο της.

Θα πρέπει πρώτα να καθορίσουμε τον στόχο, να τον αναλύσουμε, να τον δεχθεί το σύνολο των παιχτών, και να πιστέψει ότι μπορεί να υλοποιηθεί.

Ο κύριος στόχος είναι η νίκη. Για να επιτευχθεί πρέπει να πετύχουμε στη διάρκεια του παιχνιδιού διάφορους στόχους αμυντικούς και επιθετικούς. Εδώ μας ενδιαφέρει οι επιθετικοί και μάλιστα ο στόχος που έχει σχέση με την κυκλοφορία της μπάλας . Πώς θα κρατάει η ομάδα περισσότερο χρόνο την μπάλα στα πόδια της.

Ένας τρόπος είναι επίσης, η βαθμολόγηση μιας ενέργειας λίγο προτού εκτελεσθεί.

Η  βαθμολογία είναι Α-Β-Γ

Α= Άριστα ενέργεια π.χ. μια ασίστ πάσα, πέρασμα ενός  αντιπάλου και πάσα. Πέρασμα δυο αντιπάλων και γκολ κ.λ.π.

Β= Μια ενέργεια του παίχτη λίγο πριν να δημιουργηθεί μια ευκαιρία για γκολ ή ένα γκολ, λίγο πριν την ασίστ.

Γ= Μια ενέργεια απλή, πάσα ή ντρίπλα που δεν διαφαίνεται ότι θα προκύψει μία ευκαιρία για γκολ.

Η ενέργεια Α θα γίνει μια ή δύο φορές από κάθε παίχτη ή και καμία.

Η ενέργεια Β θα γίνει ελάχιστες φορές ή αρκετές.

Η ενέργεια Γ θα γίνει πολλές φορές.

Η ενέργεια Β εξαρτάται από τις πολλές Γ ενέργειες. Η ενέργεια Α εξαρτάται από τις Β ενέργειες.

Άρα οι πολλές Γ ενέργειες παίζουν καθοριστικό ρόλο για να δημιουργήσουν οι παίχτες κάποιες ενέργειες Β  και κάποιες ελάχιστες Α.

Βλέπουμε ότι οι ενέργειες μεταξύ τους είναι αλληλένδετες. Δεν είναι εύκολο να δημιουργηθεί μία Α ενέργεια εάν πρώτα δεν δημιουργηθεί μία Β ή πολλές Γ.

Δεν είναι δυνατόν ο κάθε παίχτης , κάθε φορά που γίνεται κάτοχος της μπάλας , να επιδιώκει να εκτελέσει μία Α ενέργεια ή μία Β. Για να ωριμάσουν αυτές οι ενέργειες πρέπει οι παίχτες να προετοιμάζουν  το έδαφος με πολλές Γ. Έτσι θα δημιουργείται μία αέναη κυκλοφορία, και μέσα από μια τέτοια κυκλοφορία θα δίνεται η ευκαιρία σε παίχτες να δημιουργούν Β και Α ενέργειες.

Αν κάθε παίχτης επιδιώκει ενέργειες Α ή Β δεν είναι δυνατόν να παιχθεί ποδόσφαιρο. Θα είναι παιχνίδι του ενός, χωρίς κυκλοφορία και ομαδικότητα, αποστεωμένο από στόχους και προσανατολισμούς.

Αν επιδιώξει ο προπονητής και δουλέψει την κυκλοφορία της μπάλας μ’ αυτή τη λογική θα έχει αποτελεσματική επίτευξη στόχων γιατί μέσα από την εξάσκηση αυτή, θα αποκτηθεί εμπειρία που θα προάγει την μάθηση. Αυτή η διαδικασία δεν είναι προπόνηση ικανοτήτων ( απόκτηση δύναμης, αντοχής, ταχύτητας κ.λ.π ) όπου ο παίχτης αν δε συνεχίσει να διατηρεί η να αυξάνει το επίπεδο προπόνησης, η απόδοση θα μειωθεί. Είναι προπόνηση δεξιοτήτων όπου καλλιεργείται η μνήμη, είναι μάθηση, άρα γίνεται μία μόνιμη κατάσταση, δεν μπορεί να χειροτερέψει και να ξεχαστεί. Η εξάσκηση αυτή θα επηρεάσει την ποιότητα των αποφάσεων του παίχτη, την δυναμική του συντονισμού, της  αναπτυσσόμενης μορφής  κυκλοφορίας και την ικανότητά  του να εκμεταλλεύεται τα κενά που δημιουργούνται μεταξύ των αντιπάλων σ’ ένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον χώρων, ώστε να πετύχει την τέλεια κυκλοφορία.

Καλυβιώτης Οδυσσέας

Προπονητής ποδοσφαίρου